Dodatki mieszkaniowe
Dodatki mieszkaniowe
Dodatek mieszkaniowy
- Osoby uprawnione do świadczenia
Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy przeznaczoną dla, spełniających łącznie poniższe trzy warunki, osób:
- posiadających tytuł prawny do lokalu;
- spełniających kryterium dochodowe;
- zamieszkujących lokale mieszkalne spełniające kryterium metrażowe.
Kryterium tytułu prawnego do lokalu
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach, stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.
Kryterium dochodowe
Dodatek mieszkaniowy przysługuje jeżeli średni miesięczny dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego, w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym oraz 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
Najniższa emerytura od dnia 1 marca 2020 r. wynosi 1 200,00 zł (Podstawa prawna: ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów wyrażonej w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Do dochodu nie wlicza się:
- świadczeń pomocy materialnej dla uczniów;
- dodatków dla sierot zupełnych;
- jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka;
- dodatku z tytułu urodzenia dziecka;
- pomocy w zakresie dożywiania;
- zasiłków pielęgnacyjnych;
- zasiłków okresowych z pomocy społecznej;
- jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej;
- dodatku mieszkaniowego;
- zryczałtowanego dodatku energetycznego;
- świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych.
- świadczenia wychowawczego 500+
Kryterium metrażowe
Kryterium metrażowe uzależnione jest od liczby osób zamieszkujących w lokalu mieszkalnym.
Maksymalne wartości powierzchni normatywnej dla zamieszkiwanych lokali w zależności od liczby osób zamieszkujących w tych lokalach przedstawia poniższa tabela.
Powierzchnia normatywna | ||
Liczba osób zamieszkujących w lokalu | Powierzchnia normatywna | Maksymalna powierzchnia normatywna kwalifikująca do otrzymania dodatku mieszkaniowego |
1 osoba | 35 m2 | 45,5 m2 |
2 osoby | 40 m2 | 52,0 m2 |
3 osoby | 45 m2 | 58,5 m2 |
4 osoby | 55 m2 | 71,5 m2 |
5 osób | 65 m2 | 84,5 m2 |
6 osób | 70 m2 | 91,0 m2 |
W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2. |
Normatywną powierzchnię lokalu powiększa się o 15 m2 jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż 30% lub 50% pod warunkiem, że udział pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury. Obecnie jest to kwota 24 zł.
- Wymagane dokumenty
W celu otrzymania dodatku mieszkaniowego należy złożyć wniosek potwierdzony przez zarządcę lub właściciela lokalu oraz dołączyć do niego następujące dokumenty:
- dokument potwierdzający tytułu prawny do lokalu np. wypis z księgi wieczystej lub akt notarialny, umowa najmu, decyzja o przydziale, spółdzielcze prawo do lokalu, umowa podnajmu, umowa użyczenia, orzeczenie sądowe o prawie do lokalu lub lokalu socjalnego lub zamiennego;
- deklaracja o wysokości dochodów wnioskodawcy i wszystkich członków gospodarstwa domowego;
- zaświadczenia potwierdzające osiągnięte dochody zgodnie z wypełnioną deklaracją dochodową;
- informacja zarządcy dotycząca struktury lokalu i wydatków za mieszkanie z miesiąca złożenia wniosku; w przypadku jeśli zarządcą lokalu jest osoba prywatna należy dołączyć wypełnioną i potwierdzoną przez zarządcę kartę informacyjną o lokalizacji i stanie technicznym lokalu (patrz. druki do pobrania)
- jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację centralnego ogrzewania, ciepłej wody lub gazu przewodowego należy dostarczyć fakturę za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy;
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających datę złożenia wniosku, np.:
-zaświadczenie zakładu pracy o dochodach;
-emerytura/renta –odcinki z 3 miesięcy lub zaświadczenie z ZUS;
-alimenty – wyrok sądu i zaświadczenie od komornika, jeżeli alimenty wypłacane są z funduszu alimentacyjnego – ksero decyzji o przyznaniu i wysokości świadczenia, oświadczenie w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych,
-uczniowie/studenci – zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych;
Zarządca budynku zobowiązany jest do:
- podania aktualnego numeru rachunku bankowego;
- podania informacji o stanie zadłużenia czynszowego;
- wypełnienia druku „Informacja zarządcy” dotyczącego struktury lokalu i wydatków za mieszkanie z miesiąca złożenia wniosku;
Prosimy pamiętać, że w toku postępowania administracyjnego Ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów (należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu).
III. Termin załatwienia sprawy
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia kompletu dokumentów. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
- Wypłata świadczenia
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy lokalu mieszkalnego do 10 dnia każdego miesiąca na wskazane konto zarządcy/administratora lokalu mieszkalnego.
Zasady wypłacania ryczałtu za brak centralnego ogrzewania, centralnej ciepłej wody lub gazu przewodowego w indywidualnych sprawach klientów określone są w oświadczeniu składanym przez klienta przy wniosku o dodatek mieszkaniowy. Wypłata ryczałtu realizowana jest na konto zarządcy/administratora lub do rąk własnych wnioskodawcy.
- Kiedy nie przysługuje świadczenie
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje gdy:
- wniosek złoży osoba, nie posiadająca tytułu prawnego do lokalu;
- przekroczone zostanie kryterium dochodowe (175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym oraz 125% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym);
- zamieszkiwany lokal przekracza ustalone kryterium powierzchni lokalu mieszkalnego;
- wysokość przyznanego dodatku mieszkaniowego byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury. Obecnie jest to kwota 20,60 zł.
- Informacje dodatkowe
Opłaty
Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji nie podlega opłatom.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gorlicach.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.180);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 156, poz. 1817 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzory legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. z 2013 r., poz. 589);
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257).
VII. Dokumenty do pobrania
– karta informacyjna o lokalizacji, wyposażenia i stanie techn. lokalu zaświadczenie o dochodzie